urazove pojisteni

mam trosku problem s klasifikaci nakladu - 1.kam patri urazove pojisteni, ktere plati firma za sve prodejce objizdejici neustale celou republiku? je to selling expense a nebo spise dalsi socialni a tudiz personalni naklad?(v pripade, ze dojde k urazu, firma nedostane nic, pouze zamestnanec bude nejak odskodnen).2. je to jinak s urazovym poj., ktere musi firma platit ze zakona za vsechny zamestnance? tj. i skladniky, personalisty apod. zatim jsme toto poj. radili mezi administrativni naklady, protoze se jednodusse vztahuje na vsechny.dekuji predem za urovnani mych zmatenych myslenek :-)

Podle US GAAP se vsechny naklady deli podle ucelu na vyrobu (cost of goods sold), odbyt (selling expenses) a spravu (administrative and general expenses). To se vztahuje jak na mzdy, platy, provize, bonusy a podobnou primou kompenzaci, tak na socialni pojisteni (ta cast, ktera je hrazena zamestnavatelem), zdravotni pojisteni, urazove pojisteni a dalsi polozky tohoto typu, a nakonec i na stravne, osaceni, firemni automobily a ostatni vedlejsi vyhody.

Zakladni kriterium, ktere se pouziva pri deleni nakladu na pracovniky, tak neni charakter samotneho nakladu (vsechny naklady se sectou dohromady a vznikne z nich jedna polozka: celkova kompenzace zamestnance), ale pracovni cinnost.

Napriklad, pokud by pracovnik A dostal plat 600, firma by za nej zaplatila zdravotni, urazove, socialni, atd. pojisteni ve vysi 300 a dala mu firemni vuz na osobni pouziti ve vysi 100, jeho celkova kompenzace by byla 1000. Pokud by pracovnik travil 50% sveho casu zajistovanim odbytu, 40% vyrobou, a poslednich 10% vseobecnou administrativni praci, firma by do odbytu zahrnula 500 (naklad obdobi), 400 do zasob (prima mzda) a 100 do spravy (naklad obdobi).

Podle IFRS by se postupovalo stejne, pokud firma zvoli ucelovou vysledovku. Pouze pokud by firma zvolila druhovou vysledovku, postupovala by vesmes stejne jako podle dosavadniho ceskeho narodniho ucetnictvi.

Přidat komentář