Your browser does not support JavaScript!

Skoleni IFRS

Dobrý den,v minulém týdnu jsme se společně s kolegy zúčastnili školení na IFRS v Brně. Děkuji za toto školení, které se v rychlosti zaměřilo na problematiku IFRS a to nejen z účetního pohledu. Náročný systém výkladu s řadou příkladů. komunikací s posluchači a nutností posluchačů obhajovat svoje názory byl velmi zajímavý. Vnímám to jako obrovskou devizu, jak případně organizovat daňové u účetní prezentace pro naše klienty.Rovněž tak odborný pohled na IFRS byl zcela odlišný od přednášek na toto téma u jiných specialistů na IFRS. Ne dle standardů, ale dle položek rozvahy a výsledovky. Významně to usnadňuje práci při ověřování účetních závěrek sestavovaných (alespoň to klienti tvrdí) dle IFRS. Nejdřív Mládek, pak zelená publikace od Krupové a články v materiále KAČR a nakonec IFRS Standard. A úplně pak na závěr stanovisko k položce účetní závěrky.Přiznám se, že mi příklady ze vztahu účetní vs. auditor (z pohledu účetního) ozřejmily postup dvou (bohudík jich více není) finančních ředitelů. Já hlupák, si myslel že jako auditor odhaluji chyby a nepřesnosti v prezentaci účetní závěrky, a přitom to byli právě oni účetní, kteří mě vedli k tomuto odhalování a prosazování toho, co odpovídá účetní legislativě a o čem si docela oprávněně mysleli, že vedení bude s tímto nesouhlasit. Hned dnes jsem si to s nimi osvětlil, a přiznám se, že to do našeho budouho profesního kontaktu vneslo hned nové světlo.Ještě jednou díky za uvedené školení, a pokud budete znovu v Brně, určitě přijdu.Zdeněk

Jsem rád, že se Vám školení líbilo.

Upřímně, nikdy jsem nepochopil, proč lidi učí IFRS „standard po standardu“. Asi jsou na to zvyklí, protože (před tím, než si nabiflovali IFRS) tak učili český zákon o účetnictví.

Já to tak nedělám, protože podle mého to nedává žádný smysl.

Hlavní důvod je, že některé standardy jsou klíčové (třeba bez podrobné znalosti IAS 12, 16, 17, 18, 38, IFRS 3, atd. by běžný účetní nebyl schopen fungovat), některé vedlejší (třeba běžný účetní se v praxi jen zřídka setká s 11, 12, 20, 26, 29, 40, 41, IFRS, 4, 6, atd.), a některé (třeba IAS 14, 24, 27, 28, IFRS 2, 3, atd.) se na dcery (což je většina firem, které musí v Čechách aplikovat „skutečný nefalšovaný“ IFRS) v podstatě nevztahují.

Další důvod je, že mnoho standardů je mezi sebou provázáno. Například IAS 32, 39 a IFRS 7 nelze učit samostatně. Zároveň není možná aplikace například IAS 19 bez znalosti IFRS 2, nebo IAS 36 bez IFRS 5.

Nakonec. Já osobně nesouhlasím s teorií, že výuka spočívá v tom, že se mají nejprve nabiflovat nesouvislá fakta, a pak (až jich bude dost) doufat, že studenti je poskládají do nějakého smysluplného celku. Takovýto postup možná funguje, pokud se tomu věnuje 5 let, ale na dva nebo tři dny postrádá sebemenší smysl.

Tím nechci naznačit, že jsem názoru, že „stačí vědět, kde se ta informace nachází“. To je cesta k negramotnosti. Opravdu jsou věci, které se nazpaměť naučit musí.

Já jsem však mnohem spokojenější, když mi nějaký student odrecituje „výnos se zaúčtuje v okamžiku (nebo období), kdy dojde k dodání zboží nebo výrobku, s tím, že pod pojmem „dodání“ se rozumí moment, kdy se převedou všechna významná rizika a výhody vlastnictví“, než aby mi řekl „podle IAS 18.A1 a), zboží je dodáno v okamžiku, kdy je instalováno a dokončí se revize, kromě v případě, kde i) instalace je relativně jednoduchá jako třeba u televize, která se musí pouze rozbalit a zapojit do sítě, nebo ii) kde inspekce proběhne pouze proto, aby se vyčísla konečná cena jako třeba u železa, cukru nebo sojových bobů.“

Mimochodem, to je také hlavní důvod, proč už neučím na vysoké škole. Podle mého ten systém, kde jednou za týden proběhne hodina a půl přednášky, se hodí k tomu, aby se lidem do hlavy natloukla fakta. Výuka je však příliš „roztrhaná“ na to, aby se mohla podrobně projednat ta logika, která se pod těmi fakty skrývá.

Jediné, co mi na vysoké škole chybí, jsou mladí lidé, kteří (protože zatím nejsou „poskvrněni“ praxí) jsou schopni a ochotni projednat třeba i pro ně cizí myšlenky s otevřenou myslí. Naštěstí se mnoho z nich naučilo chodit na mé veřejné přednášky (obzvláště ty třídenní, které jsou celkem i cenově dostupné), kam se chodí naučit to, co se během svých řádných přednášek nedozví.


Co se „obhajoby názorů“ týče, tato část výuky je nezbytná, pokud se posluchači mají naučit, jak se skutečně aplikuje systém jako IFRS.

Důvodem je, že (na rozdíl od aplikace systému, jako například ten český, kde si stačí pamatovat zákonem předepsané postupy) aplikace IFRS vyžaduje neustálou aplikaci vlastního úsudku. Nakonec to je důvod, proč se IFRS říká „principles based system“ (systém založený na zásadách).

Proto IFRS nevyžaduje (jako třeba zákon), aby se účetní nabifloval postup a pak slepě postupoval podle návodu. IFRS ani žádný konkrétní návod (ve formě třeba účtové osnovy nebo souvztažnosti účtů) neobsahuje. Naopak, IFRS očekává od každého účetního, aby aplikoval vlastní úsudek tak, že každou transakci nebo jinou účetní událost vykáže tak, že je jasné, jaký byl její skutečný ekonomický dopad.

Ale v praxi nestačí pouze vytvořit takový úsudek (podobně jako vědci musí zdokumentovat své experimenty tak, aby se daly nezávisle zopakovat), účetní musí také vysvětlit své úsudky tak, aby se dalo ověřit, zda byly řádně vytvořené, v souladu s tím, jak IFRS chápe ekonomické skutečnosti.

Proto tvrzení, jako například: „vytvořil jsem opravnou položku na nedobytné pohledávky, protože podle mého úsudku taková položka musí být vytvořená“, nemá podle IFRS žádný význam.

Naopak tvrzení jako „vytvořil jsem opravnou položku, protože na základě zásady uznání nákladů je nutno náklad vykázat ve stejném období jako související výnos, což se dělá tak, že se vytvoří opravná položka, která náklad přenáší z období, kdy došlo o odpisu pohledávky, do období, kdy se zaúčtoval výnos“ by mělo stačit (samozřejmě, je také možné citovat Framework 95 a IAS 39.63, ale pokud se mluví s někým, kdo se v podstatě IFRS vyzná, není to nutné).

Nakonec, vztah mezi účetním, auditorem a vedením společnosti je složitý a často vyžaduje značný „cit“. Proto o těchto věcech nepíšu. Na školení si však o nich rád popovídám :-)

Přidat komentář