Your browser does not support JavaScript!

IFRS a konsolidovany celek

Tato správa navazuje na diskusi: http://www.ifrs.cz/index.php?ln=1&tm=5&om=90&z_id=a_diskuse_c&msg=724&sl... Roberte,naprosto s Tebou souhlasim, ze IFRS a priory uvazuje konsolidovany celek a sestavovani ucetni zaverky za reporting entity nejvysse postavenou. Ale zaroven citim urcity problem v tom, ze cesky zakon o ucetnictvi narizuje vybranym spolecnostem zachycovat transakce dle IFRS v individualnim ucetnictvi a nasledne sestavovat individualni ucetni zaverku podle IFRS.A pak se takova spolecnost musi vyporadat se spravnym zachycenim poskytnutych pujcek vuci sve matce, dceram ci jinym subjektum ve skupiny. L.:)

Nazdar Libore,

Jasně. Ale tvůrci IFRS neberou do úvahy, jak se každá vláda každé země, která se rozhodne IFRS aplikovat, bude k aplikaci IFRS stavět (to by se z toho museli zbláznit).

Z podobného důvodu i já tyto věci obvykle neberu do úvahy (proto jsem taky moc rád, že Ty ano).

Jinak, alespoň ty české zákony jsou celkem rozumné. Na Slovensku jejich zákon vyžaduje IFRS i od neobchodovaných společností. Těch chudáků je mi opravdu líto, protože k IFRS fakt přišli jako slepí k houslím (a jsou z toho úplně zoufalí).

Nakonec, pokud nějaká česká firma nechce vykazovat podle IFRS, stačí ji, aby se stáhla z burzy. Na Slovensku to však nepomůže. Jediné, co jim proto zbývá, je přesídlit se do nějaké jiné evropské země, kde zákony píšou lidé, kteří alespoň trochu chápou podstatu věci.

A ještě k té půjčce.

Otázka ocenění půjčky od matky podle IFRS může nastat, pouze pokud se jedná o konsolidovaný subjekt (jinak by žádná matka nebyla). Pokud se jedná o konsolidovaný subjekt, český zákon (pokud vím) vyžaduje IFRS pouze od tohoto konsolidovaného subjektu.

Proto, pokud se podnik sám nerozhodne sestavit závěrku pro tu dceru (IAS 27 takové závěrky nezakazuje ale také je nepřikazuje), tak ji sestavovat nemusí. Pokud se taková závěrka sestavovat nebude, IFRS se na tu půjčku nevztahuje.

Všeobecně, matky a dcery si proto mohou půjčovat peníze, nebo prodávat zboží, nebo poskytovat službu za jakékoliv vnitropodnikové ceny, na kterých se samy mezi sebou dohodnou, a IFRS do toho vůbec nezasahuje (samozřejmě, pokud firma, během konsolidace, nezapomene veškerý vzniklý vnitropodnikový zisk/ztráta odstranit).

Ale, protože nejsem český právník, nejsem kvalifikován se vyjadřovat k interakci mezi IFRS a českým zákonem. Nečte tuto skupinu náhodou nějaký právník, který by se chtěl vyjádřit?

Ten cesky pohled je opravdu slozitejsi. Zakon o ucetnictvi nechce konsolidaci, on chce aby tak konkretni ucetni jednotka uctovala v IFRS a sestavila svoji individualni UZ dle IFRS bez zahrnuti dcer a vsech ostatnich ucasti. Ta spolecnost ma tedy povinnost udelat svoji IUZ a pak nasledne dela i KUZ, pokud se ji to tyka. Ja se treba setkavam se spolecnosti, ktere se to tyka a dokonce prezentuje svoji indivdiualni ucetni zaverku drive nez nasledne tu konsolidovanou. Pak ta spolecnost preci musi v individualnim ucetnictvi a zaverce zachytit i tu pujcku vuci matce ci dceri solo.

Nechci být otravný, ale nejsem si úplně jist, zda tento výklad zákona je úplně přesný.

Zákon o účetnictví (http://www.zakonycr.cz/seznamy/5631991Sb.html) praví

„§ 23a Použití Mezinárodních účetních standardů v konsolidaci

„(1) Konsolidující účetní jednotky, které jsou emitentem cenných papírů3) registrovaných na regulovaném trhu cenných papírů v členských státech Evropské unie, použijí pro sestavení konsolidované účetní závěrky a vyhotovení výroční zprávy Mezinárodní účetní standardy upravené právem Evropských společenství.11e)“

Podle mého, z tohoto odstavce vyplývá, že konsolidovaná účetní jednotka musí sestavit konsolidovanou závěrku podle IFRS. To však neznamená, že každá její dcera (pokud se pod pojmem dcera chápe samostatná právnická osoba, nikoli segment, tak jak jej definuje IAS 14) zároveň musí používat IFRS při sestavení své závěrky.

Zároveň, kdyby IASB chtěl, aby každý podnik ve skupině účtovala podle IFRS, mohl rovnou nastavit právnickou osobu jako kritérium, podle kterého se budou tvořit segmenty.

Pokud tomu je, jak říkáš, nedivil bych se, pokud vícero českých firem začne uvažovat o změně sídla do nějaké země, kde zákon nevyžaduje (zcela zbytečně) IFRS od subjektu, na který se IFRS vůbec vztahovat nemá.

Nakonec, jaký rozumný podnikatel se nechá zbytečně buzerovat, když přesídlení do jiné země v rámci Unie, je jednoduchost sama?

Nazdar Libore,

Zdá se že máš pravdu a že ten česky pohled je opravdu složitější.

Ne až tak moc kvůli tomu co se píše v zákoně ale kvůli tomu jak si ten zákon vykládá MF.

D-295 Sdělení MF pro účetní jednotky:



„Z výše uvedeného vyplývá, že poplatník uvedený v ustanovení § 19 odst. 9 zákona o účetnictví v průběhu roku účtuje v souladu se zákonem o účetnictví podle IAS, pro daňové účely však musí zjistit a vykázat výsledek hospodaření před zdaněním na řádku 10 daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob podle českých účetních předpisů.

„Obdobně při úpravě výsledku hospodaření pro účely zjištění základu daně z příjmů podle ustanovení § 23 až § 33 zákona o daních z příjmů postupuje bez vlivu IAS.

„Pro zajištění kontinuálního a objektivního zachycení účetních případů a záznamů tak, aby v rámci daňové kontroly bylo možné prokázat, doložit a zkontrolovat rozdíly, které vznikly mezi jeho účtováním a vykázáním výsledku hospodaření podle IAS a výsledkem hospodaření vykázaným na řádku 10 daňového přiznání, bude poplatník, který splňuje výše uvedené podmínky, postupovat tímto způsobem:

„V případě, že existuje při účtování jednotlivých účetních případů rozdílnost mezi použitím IAS a mezi účtováním těchto účetních případů jako když poplatník není emitentem cenných papírů registrovaných na regulovaném trhu cenných papírů v členských státech Evropské unie (bez vlivu IAS), je nezbytné:

„a) doplnit účetní doklad o příslušná čísla účtů, na jejichž vrub, či v jejichž prospěch by byl účetní případ zaúčtován bez vlivu IAS; pokud je rozdílná i peněžní částka, doplnit i tuto částku;

„b) provádět další záznamy o skutečnostech které jsou předmětem účetnictví způsobem, který odpovídá účetním metodám a zápisům v hlavní knize a v knize analytických účtů, a to v členění a uspořádání, jenž stanoví zvláštní právní předpisy pro účetní jednotku, která je obchodní společností, ale která není emitentem cenných papírů registrovaných na regulovaném trhu cenných papírů v členských státech Evropské unie;

„c) zpracovat přehled, který svým obsahovým vymezením, členěním a uspořádáním odpovídá výkazu zisku a ztráty, jenž je povinna podle českých účetních předpisů sestavit účetní jednotka, která je obchodní společností, ale která není emitentem cenných papírů registrovaných na regulovaném trhu cenných papírů v členských státech Evropské unie.

„V souladu s výše uvedeným pokynem bude poplatník postupovat s účinností od prvního dne počátku zdaňovacího období, které započalo v roce 2006.

„Náměstkyně ministra financí:

„Ing. Dana Trezziová, v. r.“


Proč to dělat jednoduše když to jde složitě?

Teď jsem skutečně rád že se musím pouze vyznat v něčem tak jednoduchým jako jsou požadavky IFRS. Kdybych se u toho ještě musel vyznat v českých zákonech, asi bych se musel zbláznit.

Přidat komentář