Your browser does not support JavaScript!

Výnosy příštích období / zálohová platba

Dobrý den,

mám dotaz ohledně účtování výnosů příštích období (deferred revenue) / zálohová platba (prepayments - customers).

Firma, pro kterou dělám poskytuje licenci na software a v poslední době máme hodně nových korporátních klientů, se kterými uzavíráme smlouvy. Část smlouvy má také specifikovat začátek licence (start date), nicméně v nektěřích případech obchod nebyl schopen sjednat start date s klientem a do smlouvy napsali "bude upřesněno" ("to be determined"). O oběcného hlediska, firma neúčtuje o výnosech od té doby, než dojde k realizaci služeb a zákazník začne používat licenci a software je předám zákazníkovi. Nicméně smlouva také říká, že první faktura bude vystavena nejpozději 14 dní od podepsání smlouvy a také specifikuje splatnost 30 dnů.

Aktuálně tady mám několik případů, kdy zákazník nezačal používat licenci, nicméně dle smlouvy už máme fakturovat. Osobně se mě nelíbí princip "fakturujeme něco, co jsme zatím ani neposkytly zákazníkovi", nicméně situace již vznikla.

V současné době dojde k vystavení faktury a zaúčtování D: Trade receivables - customers / C: deferred revenue. Následně, každý měsíc, jeden z našich účetních musí kontaktovat obchod a zeptat se jestli již došlo k realizaci služeb, nebo ještě ne, když došlo k realizaci, zaúčtovat výnosy do správného období a následně spustit v systému automatické vystavování faktur.

Na všech našich fakturách také uvádíme "datum licence od xx.xx.xxxx do xx.xx.xxxx". Na výše uvedených fakturách datum licence není uveden a již minulý rok se to nelíbilo autitu.

Myslíte si, že výše uvedené účtování je správné, tzn. zaúčtovat výnosy příštích období, vystavit fakturu, protože smlouva říká, že se faktura musí vystavit, nebo je lepší upravit smlouvu, říct, že první měsíc licence musí být zaplacen zálohovou platbou, zálohová faktura bude vystavena 14 dní od podpisu smlouvy se splatností 30 dnů a uvést do smlouvy, že služby budou vyfakturovány, když dojde k realizaci a první faktura bude spárována se zálohovou platbou?

Předem děkuji za reakce.

Dobry den,

ano, pokud se fakturuje nebo zakaznik zaplati drive, nez se doda SW, podle IFRS se uctuje: receivable/deferred revenue, potazmo cash/deferred revenue (s tim, ze ten deferred revenue se vykazuje jako zavazek). Az se SW doda, uctuje se deferred revenue/revenue.

Predpokladam, ze pro Vas je dulezite to, ze "jeden z našich účetních musí kontaktovat obchod a zeptat se jestli již došlo k realizaci služeb". Tedy situace, kde zakaznik uz SW ma (obdrzel kod), ale zatim nema pravo SW uzivat (nezacala bezet licencni doba).

Zde, bohuzel, Vam nezbyva jina moznost nez zjistovat, kdy pravo na uzivani vzniklo.

Osobne nevidim ale zadny problem v tom, ze se napise dohoda, kde se presny datum zacatku neuvede. Asi obchodaci k tomu maji duvod, a ja, jako ucetni, obchodakum do jejich prace mluvim velmi nerad.  Podobne, mne vubec nevadi, ze se vystavuje faktura drive (zakaznik plati driv), nez mu vznikne pravo SW uzivat.

Co by mne ale trapilo, je ze evidentne vazne komunikace mezi sales a accounting.  Pokud bych byl vas auditor, jiste by se mi to take nelibilo.

Kazdopadne, pokud by to byla moje firma, obchodakum bych naridil aby pripravovali pravidelne (minimalne mesicni) reporty, kde se uvadi datum, od kdy kazdy konkretni zakaznik ma pravo zacit uzivat SW.  Kdy ho skutecne zacne uzivat, mne netrapi.  Mne jen trapi, kdy ma pravo ho zacit uzivat.  Za predpokladu, ze uz ma kod, tak to je ten den, kdy (podle IFRS 15.B61) muzu vykazat vynos.

Jinak, abych zarucil, ze reporty budou posilat svedomite, pokud by obchodaci dostavali provizi, jejich narok na tuto provizi by vznikal teprve v den, kdy vykazu vynos (kdy od nich dostanu report).  Kdyz jim pujde o vlastni penize, tipuji, ze reporty zacnou posilat sami, a volat jim nikdo nebude muset.

Truchu mne ale zarazi neco jineho. Vy tomu SW rikate sluzba a zaroven pisete, ze musite "spustit v systému automatické vystavování faktur".

SW ale neni "sluzba". SW je "zbozi".

Jinak receno, SW se ma uctovat point of time, nikoli over time.

Aby se mohl uctovat overtime, bylo by nutne, abyste zakaznikovi neustale poskytoval dalsi sluzbu (treba SW, ktery umoznuje spravu web stranek, kde zaroven poskytujete prostor pro tyto web stranky). 

Pokud se jedna o samostatne funkcni SW, napriklad ucetni program nebo developersky nastroj, cely vynos se uctuje v okamziku predani toho SW.

Pokud zakaznik za SW plati prubezne (treba mesicne), to nemeni nic na tom, ze SW se uctuje najednou.  V tomto pripade by vynos byl soucet splatek (nebo jejich soucasna hodnota, pokud by se splacelo vic nez jeden rok).

Pokud by se vedle SW take prodavaly dalsi sluzby (napriklad servis nebo prubezne updaty), tyto se musi separovat od zakladniho SW.  Ty se pak budou vykazovat jako vynosy prubezne, tak jak se tyto sluzby poskytuji.

Pokud by postup nebyl jasny, IFRS 15 k tomu dava celou radu prikladu (11, 54 - 56).

Přidat komentář