Alokace nákladů do zboží

Děkuji za minulou odpověď. Rád bych přidal druhou otázku týkající se ocenění zboží (nakupovaného firmou za účelem dalšího prodej) na skladě. Je mi vtloukáno do hlavy, že toto zboží musí být oceněno pouze nákupní cenou a ta se rovná skladové ceně a do této ceny nemohou být započítány další náklady jako je např. skladování (nájem skladů, mzdy skladníků) a tyto vícenáklady jsou potom alokovány na výrobky vyráběné ve společnosti a tím, dle mého, neprávem zvyšovány skladové ceny těchto výrobků.Je tento postup správný a nebo (dle logiky) bychom měli více náklady související se zbožím zahrnout do skladové ceny tohoto zboží (tvořící výsledné CoGS při prodeji)Moc děkuji za Vaši odpověď.

V praxi (pokud chcete postupovat podle GAAP) se naklady na skladovani a dopravu skutecne nepocitaji do porizovaci ceny zbozi. To vsak neznamena, ze je spravne je pocitat do ceny vyrobku. Tyto polozky s vyrobou nesouvisi, a tak do COGS nepatri. Misto toho patri do odbytu (selling expense) v obdobi, kdy vzniknou.

Duvod je ten, ze tyto naklady nesouvisi s tvorbou vyrobku, ale s jeho dodanim konecnemu zakaznikovi, a tak maji stejny charakter jako doprava. Prece jenom, firma nemusi vyrabet na sklad. Firma muze vyrabet na zakazku a vyrobek poslat zakaznikovi okamzite po te, co ho vyrobi. Pokud ho skladuje, dela to kvuli sve vlastni firemni politice: aby vzdy mela hotove vyrobky, aby zakaznik nemusel nikdy cekat. Neni proto logicke povazovat zadny z techto nakladu za soucast ceny porizeni vyrobku / zbozi, a pokud to nejaka firma dela, tak nejenom ze zkresluje hodnotu vyrobku / zbozi, ale take naklady COGS a odbyt.

Přidat komentář